English
法政大学 
現代福祉学部 
臨床心理学科 

教授 
末武 康弘 
スエタケ ヤスヒロ 
SUETAKE Yasuhiro 


1959年生まれ  

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更新日:2021/04/09 

経歴
女子美術短期大学 非常勤講師  1986/04/01-1989/03/31 
東京家政大学学生カウンセリング室 嘱託カウンセラー  1987/04/01-1993/03/31 
女子美術大学芸術学部 専任講師  1989/04/01-1991/03/31 
女子美術大学芸術学部 助教授  1991/04/01-1992/03/31 
明治学院大学文学部 専任講師  1992/04/01-1993/03/31 
明治学院大学文学部 助教授  1993/04/01-1996/03/31 
法政大学 非常勤講師  1994/04/01-1996/03/31 
日本大学文理学部 非常勤講師  1995/04/01-2006/03/31 
千葉大学 非常勤講師  1995/09/01-1996/03/31 
筑波大学 非常勤講師  1995/12/01-1997/03/31 
法政大学文学部 助教授  1996/04/01-2001/03/31 
法政大学文学部 兼担助教授  2001/04/01-2002/03/31 
法政大学現代福祉学部現代福祉学科 助教授  2001/04/01-2004/03/31 
法政大学大学院人間社会研究科臨床心理学専攻兼担助教授  2002/04/01-2004/03/31 
大妻女子大学大学院 非常勤講師  2003/04/01-2008/03/31 
法政大学現代福祉学部現代福祉学科 教授 法政大学大学院人間社会研究科 兼担教授  2004/04/01-2010/03/31 
神奈川大学大学院人間科学研究科 非常勤講師  2009/04/01-現在 
法政大学現代福祉学部臨床心理学科 教授 法政大学大学院人間社会研究科 兼担教授  2010/04/01-現在 
法政大学大学院人間社会研究科長  2012/04/01-2013/03/31 
法政大学現代福祉学部長  2014/04/01-2016/03/31 

学歴
筑波大学  第二学群  人間学類  1982/03/31  卒業 
筑波大学大学院  教育学研究科  教育学専攻  博士前期  1985/03/31  修了 
筑波大学大学院  教育学研究科  教育学専攻  博士後期  1989/03/31  単位取得満期退学 

学位
教育学修士  筑波大学  1985/03/31 
博士(学術)  法政大学  2014/03/24 

研究分野
臨床心理学、心理学的支援法、カウンセリング・心理療法 

研究キーワード
カウンセリングと心理療法 
来談者中心療法 
パーソンセンタードセラピー 
フォーカシング指向心理療法 

研究テーマ
ジェンドリンのプロセスモデルの臨床的意義に関する研究  プロセスモデル、身体の暗在的含意、治療的停止  2004-現在 

著書
産業現場の事例で学ぶ カウンセラーのためのスーパービジョン活用法  一般社団法人日本産業カウンセラー協会編、共著者17名  コメント1 初めて受けるスーパービジョンをどのように活用するか  82-85  金子書房  2019/10/25  978-4-7608-2672-8  Ⅲ章事例1「体調不良で会社を休みがちな女性――カウンセラー若葉マーク時代のスーパービジョン体験」に関するコメント。 
心理学的支援法――カウンセリングと心理療法の基礎――  末武康弘  全207頁  誠信書房  2018/04/25  978-4-4144160-4  「はじめに」、第1章「心理学的支援法への誘い」、第2章「心理学的支援法の特質」、第3章「心理学的支援法ではどのような問題を対象とするのか」、第4章「心理学的支援法はどのように発展してきたのか」、第5章「心理学的支援法のさまざまな理論と方法」、第6章「心理学的支援法の主要理論(1)――心理学的支援法の基礎としてのパーソンセンタードセラピー」、第7章「心理学的支援法の主要理論(2)――パーソンセンタードセラピーの発展的方法とヒューマニスティックセラピー」、第8章「心理学的支援法の主要理論(3)――精神分析と精神力動的セラピー」、第9章「心理学的支援法の主要理論(4)――認知行動療法」、第10章「心理学的支援法の主要理論(5)――その他の理論と方法」、第11章「心理学的支援法のプロセスと実際」、第12章「心理学的支援法をさらに学ぶために」、「用語集」 
産業カウンセリング――産業カウンセラー養成講座テキストⅠ――  共著者25名  2-23, 24-53, 156-165, 187-202  一般社団法人 日本産業カウンセラー協会  2017/01/31  1章「カウンセリングとは何か」、2章「傾聴の意義と技法」、9章「カウンセリング理論の源流とその発展 1 カウンセリングとサイコセラピー、4 来談者中心療法と人間性心理学」を執筆。 
「主観性を科学化する」質的研究法入門――TAEを中心に――  末武康弘・諸富祥彦・得丸智子(さと子)・村里忠之編著、共著者22名  2-14, 203-204, 229-230, 231-242  金子書房  2016/06/23  978-4-7608-2658-2  1章「主観性を科学化する」研究とは、13章‐4 セラピープロセスの分析、コメント を執筆。 
The Person-Centered Approach in Japan: Blending a Western approach with Japanese culture  Mikuni, M. (Ed.), Fukumori, H., Ikemi, A., Kira, Y., Motoyama, T., Nagano, K., Nakata, Y., Nojima, K., Sakanaka, M., Suetake, Y., & Tamura, R.  182-190  PCCS BOOKS  2015/09  978-1-906254-40-7  Person-centered qualitative research: A theoretical perspective (Chap. 11) 
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論文
(MISC)速報,短報,研究ノート等(大学,研究機関紀要)  共著  パターンを超えて思考すること――身体、言語、状況(Gendlin, 1991)(その3)――  末武康弘・木村喜美代・小林智・宮田はる子・小 田友理恵・大迫久美恵・酒井茂樹・瀬戸恵理・高沢佳司・吉森丹衣子 訳  現代福祉研究  法政大学現代福祉学部  21, 121-129  2021/03/01  1346-3349  本稿は、Gendlin, E. T. (1991). Thinking Beyond Patterns: Body, Language, and Situation. (New York: The International Focusing Institute) の日本語訳を試みる継続的作業のその3である。A、Bのセクションと全11チャプター、計131頁(pp. 21~151)からなる原著のうち、本稿ではセクションA のチャプターA‐2(pp. 40~45)を訳出した。翻訳の作業は、法政大学大学院人間社会研究科末武研究室の博士後期課程ゼミの中で行った。初訳の担当を決め、その訳文をゼミにおいて全員で検討した。今回の初訳の担当者は、木村喜美代である。 
研究論文(学術雑誌)  共著  Implicit association between proximity and negative representation in the structure-bound manner  Keiji Takasawa, Yoshimi Ito, & Yasuhiro Suetake  Person-Centered and Experiential Psychotherapies  World Association for Person-Centered and Experiential Psychotherapy and Counseling  20/ 1, 64-83  2021/02  10.1080/14779757.2020.1846598  URL  The present study included two experiments to determine whether the implicit association between psychological distance and valence would differ in the context of a structure-bound manner of experiencing.Theoretical and practical contributions are discussed. 
(MISC)研究論文  単著  公認心理師時代の今、あらためてブライアンズ・ヴァキュームに学ぶ  末武康弘  カウンセリング研究  一般財団法人日本カウンセリング・センター  26, 2-11  2020/03/03  1880-1935  2019年7月14日に開催された「日本カウンセリング・センター60周年一日学習会」における講演記録。 
(MISC)速報,短報,研究ノート等(大学,研究機関紀要)  共著  パターンを超えて思考すること――身体、言語、状況(Gendlin, 1991)(その2)――  末武康弘・吉森丹衣子・宮田はる子・木村喜美代・小田友理恵・大迫久美恵・酒井茂樹(訳)  現代福祉研究  法政大学現代福祉学部  20, 99-108  2020/03/01  1346-3349  本稿は、Gendlin, E. T. (1991). Thinking Beyond Patterns: Body, Language, and Situation. (New York: The International Focusing Institute) の日本語訳を試みる継続的作業のその2である。A、Bのセクションと全11チャプター、計131頁(pp. 21~151)からなる原著のうち、本稿ではセクションA のチャプターA‐1の8~9節(pp. 32~39)を訳出した。前回の訳とあわせて、チャプターA‐1を訳し終えた。翻訳の作業は、法政大学大学院人間社会研究科末武研究室の博士後期課程ゼミの中で行った。初訳の担当を決め、その訳文をゼミにおいて全員で検討した。今回の初訳の担当者は、吉森丹衣子(8節a、b)、宮田はる子(8節c、9節)である。 
研究論文(大学,研究機関紀要)  単著  佐藤美月論文に関するコメント  末武康弘  上智大学臨床心理研究  上智大学大学院総合人間科学研究科心理学専攻臨床心理学コース  42, 82-85  2020/01/30  佐藤美月(2020)「自身の情緒に触れられない20代女性との面接過程」に関するコメント 
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研究発表
口頭発表(一般)  On a guide to integral focusing therapy (IFT) and its clinical application  12th World Association for Person-Centered & Experiential Psychotherapy & Counseling conference  2016/07/23  Recently the presenter has attempted to make a guide to integral focusing therapy (IFT). IFT is an integrative approach to psychotherapy using various methods pluralistically, which is also based on person-centered/focusing-oriented therapy and especially Gendlin’s Process Model philosophy. IFT has four steps: I. Grounding; warming up to focusing, II. Holistic comprehension; focusing and direct referent formation, III. Carrying forward; finding implicit patterns carried forward, IV. Reconstituting; sequencing and versioning of implicit patterns Each step is composed of some detailed instructions and methods including bodily scanning, mindfulness meditation, activating self-sense, evenly suspended attention, pre-focusing, focusing, direct referent formation, amplification method. thinking at the edge (TAE), and so on. In this session the presenter provides the background and theory of IFT, the concrete procedure of it, and its clinical application. The presenter hopes participants will share IFT’s concept and procedure, and also discuss this approach. 
口頭発表(一般)  The Therapist-TAE Practice as a Qualitative Analysis  25th International Focusing Conference  2013/06/02  We have reallized the immense values in applying Thinking At the Edge(TAE) into the qualitative analysis for therapist to evaluate their or client's works in the focusing-oriented psychotherapy. We present our practice about the recovery from dissociation state and the difference between successful cases and unsuccessful ones. 
口頭発表(一般)  The Development of Focusing-Oriented Psychotherapy and Thinking At the Edge in Far East  Focusing-Oriented Psychotherapies Second World Conference  2011/11  The Focusing Oriented Psychotherapy (FOT) and The Thinking At the Edge (TAE) are developing unique way in the context of Far Eastern culture. In this presentation, we offer some materials for discussion with showing major development and expansion of FOT and TAE in Far East. 
口頭発表(一般)  What does occur in person-centered and focusing-oriented therapy?: A qualitative analysis by therapist TAE  Philosophy of Psychotherapy Conference  2011/07  The purpose of this presentation is to show the application of TAE (thinking at the edge) (Gendlin & Hendricks, 2004) to qualitative research methodology, especially therapist TAE which is arranged for therapist to examine her/his therapeutic practice, and to illustrate some outcomes of a pilot study in progress using therapist TAE. One of presenters (Tokumaru, 2010) has been developing some qualitative research methods adopting TAE. In doing so, she found that TAE session could provide certain significant meaning for psychotherapists. Then she devised TAE session for therapist, and named this approach ‘therapist TAE’. In therapist TAE, with the assistance of the TAE guide, the therapist analyzes her/his own experiences and interactions with her/his clients in therapy, and attempts to theorize new concepts about therapeutic phenomenon. In our pilot study, another presenter’s experiences and recordings as a person-centered and focusing-oriented therapist with 6 clients were analyzed. We report the process of that therapist TAE session and some outcomes obtained through this approach; for example some new concepts including ‘rhythmic individualizing’, ‘pre-constituted bodily implying’, ‘metaphoric lightening’, and ‘personal grammatical form’ were acquired. We would like to discuss the fertile possibilities and perspectives of TAE methods and therapist TAE. 
口頭発表(一般)  Some odd concepts in Gendlin’s Process Model and their clinical implications  Philosophy of Psychotherapy Conference  2011/07  This presentation is one of my continuing studies (Suetake, 2010; Suetake, 2011) on Gendlin’s A Process Model (Gendlin, 1997). The Process Model (PM) is a philosophical work that is constructed of a variety of new terms, and it includes some concepts we cannot understand easily by our ordinary thinking mode. In this presentation, let me start with examining some gradual and evolutional ‘rather odd’ concepts; i.e. ‘occurring into implying’, ‘stoppage’, ‘leafing’, ‘versioning’ etc., and then I try to elucidate the meanings of some ‘quite odd’ concepts for referring to greater and more jumpable change of organism, such as ‘en#0’, ‘everything by everything (evev)’, ‘intervening events’, ‘open cycle’, ‘implicit functioning’, and ‘held’ in the PM. I also attempt to extract the clinical implications that these concepts bring to psychotherapy, especially to the therapeutic work with clients who seem to be difficult to change. In order to do so, it is discussed that the relevance of these odd concepts in the PM with the some therapeutic concepts in Gendlin’s literature on psychotherapy including ‘A theory of personality change’ (Gendlin, 1964) and Focusing-oriented psychotherapy (Gendlin, 1996). Furthermore, I would like to discuss how we Japanese could recover ourselves newly and truly from the shock of the massive earthquake and tsunami disaster, especially in terms of the PM’s philosophical and clinical perspective. 
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担当授業科目
心理学的支援法 
臨床心理学特講 
心理演習Ⅰ 
心理演習Ⅱ 
心理実習 
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所属学協会
日本心理学会  2010/04-現在 
World Association for Person-Centered and Experiential Psychotherapy and Counseling  2008/03-現在 
日本心理臨床学会  1988-現在 
日本人間性心理学会  1983-現在 
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